— print control

Świadomość Neue Bieriemiennost

project Świadomość Neue Bieriemiennost
design Błażej Pindor
link www.wideoprojekt.pl 

Book design for Świadomość Neue Bieriemiennost which talks about an art group formed in the late 1980s by Mirosław Bałka, Mirosław Filonik and Marek Kijewski. Recognised creators today, back then they were rookie artists taking their first steps in the world of art. The group’s name (neue – German for “new”, bieriemiennost – Russian for “pregnancy”) reflected the historical location of Poland and the cold-war logic, slowly crumbling in the 1980s. The three artists, connected – as they claimed themselves – by a unique Consciousness, seemed to sense the decadence of this moment. Joint exhibitions of Bałka, Filonik and Kijewski usually ridiculed holidays from the communist “red” calendar – Women’s Day, Victory Day, Miner’s Day… They ironically called themselves K. C. Świadomości Neue Bieriemiennost (The Central Committee for the Consciousness of Neue Bieriemiennost). Their campaigns, performances, sculptures turned the propaganda reality upside down. 

Projekt książki Świadomość Neue Bieriemiennost (niem. Neue – nowa, ros. Bieriemiennost – brzemienność”) przedstawiającej grupę artystyczną działająca w drugiej połowie lat 80. XX wieku w Polsce. Tworzyło ją trzech rzeźbiarzy: Mirosław Bałka, Mirosław Filonik i Marek Kijewski. Ich akcje, performensy czy rzeźby stawiały na głowie propagandową rzeczywistość. Na wspólnych wystawach “obchodzili” święta z komunistycznego czewonego kalendarza: Dzień Kobiet, Dzień Zwycięstwa, Dzień Górnika….Efemeryczny charakter działań skutkował tym, że nierzadko umykały one procesowi historyzacji. Twierdzili, że łączy ich wspólna Świadomość.
Książka “Świadomość Neue Bieriemiennos” odtwarza historię grupy, a jednocześnie wpisuje ją w kontekst Polski lat 80. i ówczesnej sceny artystycznej. Pokazuje, że kolektywne działanie było alternatywą wobec ograniczeń rzeczywistości. To studium przypadku. Opowiada o trzech młodych artystach, meandrujących w nie zawsze sprzyjających warunkach, o ich ambicjach i aspiracjach. Do jakiego stopnia byli determinowani przez kryzysowe realia? Jak sobie z nimi radzili za pomocą sztuki?

Kasia Redzisz, Karol Sienkiewicz, eds.
Fundacja Open Art Projects ,Warszawa 2012
195 x 260 mm, 224 s.

0 comments
Submit comment